El-cykel inköpt. Blir det någon miljöpåverkan?

Mina kunder tycker inte att min miljöpåverkan är särskilt viktig. Det är min indirekta miljöpåverkan som är det stora, det vill säga vad jag lyckas åstadkomma tillsammans med mina kunder i deras verksamheter.

Trots detta går jag ständigt och funderar på vad jag kan göra för att minska min miljöpåverkan, med enkla medel, utan att tappa i bekvämlighet. Detta gör jag av tre anledningar:
a) Jag ska leva som jag lär. Ska jag med stolthet kunna rekommendera andra att genomföra miljöförbättrande åtgärder måste jag också gå före och visa vägen, även om det är en droppe i havet.
b) Jag är bekväm, sorgligt nog. Endast det som är bekvämt blir genomfört. Alltså måste jag hitta bekväma lösningar för att inte rationalisera bort dem.
c) Lyckas jag hitta bekväma lösningar som är bra för miljön; då har jag något som förmodligen går att göra affärer av. Här lånar jag Miljökompassens devis ”Miljö för affärer – affärer för miljön”.

Det är därför jag igår köpte en el-cykel på Intersport här i Härnösand.

2015-04-30 08.06.46

Så nu står den här utanför Miljökompassens kontor. Min förhoppning är att jag nu ska köra betydligt mindre än de 1800 mil jag körde ifjol med bilen (både privat och i tjänst).

Jag räknar med att kunna cykla ned till järnvägsstationen i högre utsträckning och åka kollektivt. Jag räknar med att kunna kompletteringshandlar med denna istället för att dra iväg med bil. Så nu får vi se. Jag siktar på 1500 med bil istället. Samt att jag lär mig hur man kopplar lös batteriet på ett enkelt sätt…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *