Ibland kan det vara bra att vara omtyckt

– Utopi, väste en deltagare i publiken när min kollega talade om affärsnyttan i hållbarhet.
Jag satt tyst och tänkte att han hade fel. På punkt efter punkt har jag både sett i media och bland företagare jag jobbar med att det lönar sig att tänka hållbart. Om alla företagare lyfte sig lite grann och berättade vad de redan gör skulle vi tjäna oerhörda summor i Sverige. Men det lönar sig inte att tala till dem som inte vill lyssna. Så detta är ett inlägg till dem som faktiskt tror att det går att tjäna pengar på hållbarhet.

Ta till exempel ett bolag jag haft förmånen att arbeta med det sista året: Nylands städ. En vanlig städfirma med en mycket drivande VD i Ann-Christine Lundqvist. Hon har valt att satsa på mångfald, just för att hon ser att det blir både trevligare och effektivare i att anställa både invandrare och svenskar. Kvaliteten på hennes städtjänst höjs med mixen av svenskar och invandrare. Läs gärna denna artikel från Svenskt Näringsliv:
http://www.svensktnaringsliv.se/regioner/sundsvall/mangfald-ger-dubbel-arbetsgladje_629905.html

Sen har vi den andra företagaren jag träffade på en konferens för ett par veckor sedan. Det är skönt med raka människor, även om jag tycker att de har fel. Det ger mig möjligheten att vara tydlig.
– Men Andreas. Varför ska folk tycka om mig? Det viktiga är att mina kunder gör det.
För att svara på det visade jag honom två bilder och ställde frågan:
– Anta att du bara har plats för en i din bil, vem skulle du ta med?

Han skrattade och försökte formulera något om att tomten kunde ropa på sina nissar, men undrade vad detta hade med hållbarhet att göra.
– Anta att du behöver snabb hjälp från din kommun, en kollega eller någon annan av dina intressenter. Du är ju byggare. Vad tror du händer om de en stressig dag måste prioritera bland sina arbetsuppgifter, för till exempel ett bygglov. Tror du att de prioriterar ett allmänt anonymt bolag, eller ett bolag de tycker om för att de gör något bra för samhället?

Eller vad tror du händer om du faktiskt kört fast i snöslasket? Vill du att någon stannar och hjälper dig eller kör vidare? Har du ett lika starkt varumärke som tomten stannar man. Annars är risken stor att de väser ”jävla sörlänning” och kör vidare.

Jag måste ge cred till denna företagare. Han vände faktiskt och drog ett par exempel på vikten av goda kontakter han fått från fotbollsklubben. En fotbollspappa hade hjälpt honom med ett ärende på kommunen just därför att deras grabbar spelade fotboll ihop. Än har denne företagare inte ringt för att prata systematisk hållbarhet, men det kanske kommer.

Personligen tror jag det är självklart: om jag tar ett lokalt samhällsansvar kommer både kunder och andra intressenter att stötta mig, precis som jag hoppas att flera gör med t ex Nylands städ. Så är du verksam i Västernorrland och behöver städ – samtidigt som du tror att integration är viktigt för att klara dagens flyktingsituation, då borde du ringa Ann-Christine och höra vad de kan erbjuda för effektiva städtjänster. Då blir det där med hållbarhet inte längre en utopi utan en tillväxtfaktor i regionen.

/Andreas