Heinekens hållbarhetsrapport har så mycket bra i sig så jag vet inte vart jag ska börja

Heineken valde ett nytt sätt att marknadsföra sin tjocka hållbarhetsrapport. Rapparen Kevin ”Blaxtar” de Randamie fick helt enkelt göra en promo-film där det viktigaste tas fram och når ut till nya målgrupper.

Det finns många fina exempel att prata om här. Jag ser spontant följande:
– Vikten av storytelling. Att Heineken använder mindre och mindre vatten är inget jag hade läst mig till. Nu vet jag det.
– Vikten av att hålla videoklipp korta, relevanta och proffsigt producerade är en annan.
– Att Heineken lägger stora resurser på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete är också intressant. Det är inget man gör bara för att man måste, man gör det för att sälja mer öl.
– Intressant att se på hur artister kliver in i samarbeten med stora varumärken för att bygga sitt eget varumärke. Inte särskilt omvälvande idag. För tio år sedan var det konstigt. Tänk vad lite fildelning kan göra för affärsmodellen.

Hur blir detta relevant för mindre företag då? Det är ju inte alla som har Heinekens budget för att marknadsföra vad man gör för samhället? För mig är det så här:
– Även mindre företag måste kommunicera vad man gör för samhället och miljön, dels för att hänga med och dels för att växa långsiktigt. Hållbarhet är en del i tillväxten, det blir än tydligare ju större företaget blir. Bygger man rätt från början är det lätt att bygga vidare på sin trovärdiga historia redan om två – tre år.
– Även om man inte använder sig av holländska storstjärnor kan man använda lokala eller regionala artister för att bygga en win-win för båda. (Det kan ju faktiskt bli en ”release me-hit” som bandet Oh Laura fick med Saab – det är betydligt större sannolikhet till det idag jämfört med deras hit från 2007).
– Snygg kommunikation tillsammans med en ärlig vilja att göra saker bättre för samhället är inte så svårt. Med lite systematik kan man växa så att det knakar.

Det är just detta jag jobbar med; hitta både hållbarheten och systematiken hos företag, sedan få dem att nyttja det hela till sin fördel. Just nu är jag inne i en process att digitalisera flera av mina tjänster. Vill ni vara med och växa hållbart och testa på nya grepp: hör av er. Jag är i behov av två – tre företag till att pilottesta med!
/Andreas

Mobil: 070 764 08 31
Twitter: @cyberskoglund
Mail: andreas.skoglund@fredagar.se
Linkedinhttps://www.linkedin.com/in/cyberskoglund
Skype: cyberskoglund_jobb
Facebookhttps://www.facebook.com/cyberskoglund