Fyra anledningar att ta in en konsult

”Konsulter kostar bara pengar” har jag hört förr. Jag kontrar med ”kvalitet kostar!” och det är sant, men det är sällan det som övertygar en kund om att plocka in mig eller en kollega för ett uppdrag. Men att ta in konsulter går väl i takt med övriga samhällets utveckling att hyra istället för att köpa. Rätt beställt och rätt använt är en konsult förmodligen det bästa du kan ta in på ditt företag.

Ta in haren!

En hare är i sportsammanhang en anlitad farthållare i medel- och långdistanslopp. Haren är en tävlande som deltar för att hålla ett högt och ett stabilt tempo i början av loppet och på så sätt ge övriga tävlande förutsättningar till bra sluttider. Särskilt vid rekordförsök anlitas ofta en hare.fil-2016-09-16-10-09-35

På samma sätt kan en konsult fungera. Du får in någon med fräsch entusiasm som drar med sig andra på den långa vägen i utvecklingen. Konsulten kommer in och ska dra igång något som ska avslutas så att denne kan fakturera i slutet av månaden, och gärna göra ett så pass bra jobb att denne blir anlitad igen. Det är ett annat incitament än att vara anställd.

Så länge inte konsulten tar över företaget och styr om målet till kortsiktiga sprintar för alla, kommer denne att dra med sig övrig personal så att det blir lite roligare, lite tuffare och lite mer spännande att gå till jobbet. Att konsulten då kostar några kronor extra gör inget, för du har fått ut så mycket mer av din ordinarie personal.

Själv var jag anställd på Tele2 i slutet på 90-talet. Där var den uttalade strategin att ha 70% anställda och 30% konsulter. De anställda var långdistanslöparna, som såg till visionen och de långsiktiga målen. Man jobbade hårt med sitt område. Konsulterna kom in och drev på ännu mer. De hade ett uppdrag, att ta projektet från A till B på utsatt tid. Tillsammans lanserade vi produkter och tjänster på löpande band.

Små företag som vill utvecklas snabbt mår bra av en ”hare” så att de har någon att ta rygg på. Anlita en bra konsult som drar upp samtliga medarbetares arbetstempo!

Minska risken vid toppar och dalar

Anta att du har 15 anställda. Du vet att varje april och varje september är det knökfullt i kalendern. Personalen går på knäna och alla vill inte jobba över. Att anställa en eller ett par till lönar sig inte, i oktober har allt gått tillbaka till det normala. Samtidigt ser du hur bra medarbetare antingen sjukskriver sig eller söker nya jobb för att det är för stressigt.

Här är ett utomordentligt bra läge att ta in en breddkonsult, det vill säga leadnågon som kanske inte har någon expertkompetens eller ens något särskilt mer driv än att just göra ett monotont jobb. Du tar in konsulten för att klara topparna, minska stressen för övriga och ge dig tid att bygga nära relationer till dina kunder.

”Ja, men det tar för lång tid att lära upp dem för just dessa månader” svarar du. Ja, det är sant, men det är inte så du ska jobba: Ta in dem löpande på några timmar i veckan året runt istället! Visst, du tjänar inte samma peng per timme på dem, men du får andra fördelar;

  • De är vana och kan jobbet när de verkligen behövs – oavsett om det sker i september, oktober eller november.
  • Ni kommer att börja tänka i nya banor, dels för hur man ser till att denne konsult alltid har jobb, och dels hur man snabbast möjligt introducerar nya medarbetare i verksamheten.
  • Ni får löpande in nytt blod i verksamheten, någon som ser med nya ögon på vad ni gör och förmodligen kommer med förbättringsförslag.
  • Ni får utrymme för befintlig personal att färdigställa saker ni annars aldrig får gjort. Det kan vara utbildning, kundkontakter eller andra utvecklingsprojekt.
  • Ni får en konsultvana – det vill säga, ni lär er att ta in hjälp utifrån effektivt, så nästa gång ni får en stor order, kanske större än hela förra årets omsättning, då vet ni hur ni ska ta in nya människor i organisationen snabbt och dra nytta av dem.
  • Slutligen minskar ni risken vid plötsliga lågkonjunkturer. Låt oss säga att ni tappar er största kund imorgon. Då står ni där med tre månaders uppsägningstid på personalen. Visst vore det en bra affär då att kunna ringa konsulten och säga att ni omedelbart säger upp uppdraget? Vinsten försvann, och också kostnaden. Det ger garanterat en mjukare landning än många av era konkurrenter. Den fördelen kan du använda sedan när konjunkturen vänder upp igen, då står du starkare och redo, med en viss del konsulter för att plocka marknadsandelar. 

Ta in experten och driv upp tempot

Har du ett hus eller en lägenhet har du säkert renoverat ett rum, kök eller badrum. Kanske har du någon gång anlitat en hantverkare också, för att du själv inte kan eller har tid? Det är med hantverkare som med konsulter; det finns bra och det finns dåliga. Medan en bra hantverkare får rummet klart i tid, med mer finess och med garantier om hållbarhet, kan en dålig hantverkare kraftigt sänka värdet på ditt hus.

Hittar du en bra konsult hjälper denne dig att bygga ett starkare företag på kortare tid och med mer finess än vad du skulle ha gjort själv. Kanske klarar du arbetet själv, men inte utan att kraftigt höja din kompetens inom området, fokusera på projektet och lägga dyrbar tid som annars kunde lagts på att få in nya kunder.

Hur hittar man en bra expertkonsult då? Det beror verkligen på vad du behöver för stunden. Men jag tror du kommer långt på att ställa dessa fem grundfrågor till denne:

  • Berätta hur du blev intresserad av området? (Ex företagsutveckling, kodning, städning eller vad du nu söker.)
  • Berätta hur du blev intresserad av vårt företag?

Sök efter om de har en likadan bild av området och företaget som du. Du vill ha konsulter som engagerar sig för dig – inte engagerar sig för att få lägga timmar i vilket projekt som helst.

  • Vad använder du för verktyg/metoder?

Det finns hundratals modeller och metoder att använda. Var och en är förälskad i sin metod (även jag i mina metoder). Du vill dock ha någon form av struktur i dennes arbete, så att det inte bara går på magkänsla. Det underlättar om inte annat vid överlämningar.

  • Vad har du för referenskunder?

Sök efter kunder som ligger i ungefär samma område som dig, och som faktiskt betalat för konsultens tjänster. Betalande nöjda kunder är ett gott kvitto.

  • Hur kan vi prova på varandra?

Det är viktigt att testa på varandra innan man ger sig in i ett större åtagande. En delleverans eller ett mini-uppdrag för att se kvalitet och attityd hos alla. Det är ju så att personkemin är väl så viktigt. Det finns säkert 100 konsulter med samma kompetens, men att hitta någon med rätt personkemi är inte lika lätt.

Sänk risken vid nyrekryteringar

Det behöver inte alltid vara en hög kompetens på konsulten i relation till personalens kompetens. Du kan ta in en konsult för att testa både konsulten och organisationens förmåga att arbeta tillsammans.

Ta in någon som konsult för att sedansamarbete anställa denne när du ser att denne fungerar och bidrar till organisationen. Ser du däremot att konsulten inte är den du söker är det betydligt enklare att säga upp ett konsultavtal än en tillsvidareanställning. Det blir enklare både för dig och personen i fråga. Det är mindre prestige för alla att säga upp en konsult än en i personalen.

Om du å andra sidan ser att konsulten väl uppfyller dina förväntningar kan du, när du ser att du har den långsiktiga beläggningen, erbjuda denne en fast anställning.

Slutsats

Företag som balanserar sin beläggning med konsulter växer snabbare och landar mjukare än andra företag. Företag som väljer att fokusera på sin unika kompetens och tar in extern kompetens på allt annat växer också snabbare. Alla företag, särskilt vi utanför storstadsregionerna måste vilja växa – annars dör vi. Så börja i liten skala; ta in en konsult för att testa på utvecklingen. Det kanske inte blir rätt första gången, men precis som jag trummar in till mina barn gäller mantrat: ”Den som tränar mest – vinner mest”.

/Andreas

Mobil: 070-764 08 31
Twitter
: @cyberskoglund
Mailandreas.skoglund@fredagar.se
Linkedinhttps://www.linkedin.com/in/cyberskoglund
Skype: cyberskoglund_jobb
Facebookhttps://www.facebook.com/cyberskoglund