3 anledningar till att hårt arbete glöms bort

I nästan all litteratur kring företagande, entreprenörskap och innovation serveras enkla lösningar av mer eller mindre framgångsrika gurus. Detta gäller inte bara böcker och tidningar. Podcasts, bloggar, twitterinlägg etc fylls med ”10 bästa tipsen” ”7 steg till framgång” ”Hur du skapar säljet” och så vidare och så vidare. Jag är själv en av dem som skapar sådana presentationer. Det är lätt, det fångar och entusiasmerar publiken, folk blir taggade och kanske kanske är det faktiskt någon som blir en lite bättre affärs-hen på köpet. Men den viktigaste poängen glöms nästan alltid bort.

Oavsett om du applicerar de absolut bästa idéerna, metoderna och processerna som finns där ute kommer du inte undan att du måste jobba hårt också. Malcolm Gladwell är inne på det i boken ”Outliers”, där idén är att man måste jobba 10 000 timmar innan man är proffs på något. Men i övrigt är det i princip tyst. 

Jag tror att detta beror på tre anledningar (notera hur jag nu presenterar de enkla lösningarna 🙂 )

1. De galnaste gurusarna är de bästa. (Säger man ”gurusarna”?)
Det är extremerna man vill lyssna på. De som ligger i utkanten, stjärnorna. Och för dem är det hårda arbetet inget som ens de tänker på. De jobbar kvalitativt i tusentals timmar utan att ens reflektera över det. De har glömt bort allt slit på en gång efter det har hänt, för deras fokus ligger framåt. Hårt arbete finns där, men det är en ickefråga för dem.

2. Det är helt enkelt ett ämne som är uttömt redan i rubriken. 
Man måste jobba hårt. End of story. Hur man jobbar kan diskuteras hur länge som helst. Att man måste lägga ned ett hästjobb är en självklarhet och saknar därmed nyhetsvärde.

3. Ingen vill vara ”the party pooper”.
Det är inte särskilt sexigt att säga att man måste jobba ihjäl sig. Därför läggs det in i en bisats och sedan fokuserar man på det kreativa, där man får publikens jubel.

Ska jag navelskåda lite i min egen rådgivning är det ju faktiskt så att även jag gör konklusionen i slutet av en rådgivning. Vi tittar på drömmar och mål först, när allt detta är förankrat börjar vi fundera hur mycket jobb som måste läggas ned. Först då landar det för mina klienter hur hårt jobb det är, men då är de redan fast… Och för dem som inte är beredda att lägga ned jobbet så avslutas vårt samarbete. För dem som vill fortsätta har jag och tusentals andra rådgivare miljoner olika modeller för framgång. Det är bara att välja en och jobba hårt….